Followers

Sunday 11 September 2011

Cutlet and Turkish Lentil Soup


9/11 the day when I was for the first time in my life visiting Canada. We stayed for 10 Days in Alberta and we were supposed to fly home on Sept. 13. No way - we got stuck for 4 more days. Luckily or B&B hosts were very generous and let us stay for free. I had my toothbrush still in my mouth when J.P. called me to come and see the morning news and the disaster. My first thought was: who can be at war with the US? How will we get home to Europe? I mean - we cannot compare at all with other people's tragedy but nonetheless it was an eerie feeling. I don't want to experience it again, ever!
Since that is said I can turn to cooking again.
Pork Cutlet, Potatoes, mashed Rutabaga/Carrots
Another cutlet day. This time accompanied with potatoes,rutabaga and carrots. 
I boiled the potatoes and vegetables in one pot and mashed the vegetables with 1 tbs. butter, salt and nutmeg. J.P. grilled his cutlet on the grill.
For myself I prepared a Turkish lentil dish. I try to go more without red meat for a while.
1/2 cup of lentils ( the ones that don't have to soak) washed, 1/2 cup of 20 min rice, 1/2 can of diced tomatoes Mexican Style, 1/4 cup of celery, 1 carrot both chopped and onion chopped finely, 1 wedge of garlic (I didn't use that have an appointment tomorrow.) I adapted the recipe to what I had in the pantry. 
Set lentils and rice to boil in 4 cups of broth or water. They take up all the fluid as they cook, so be prepared to add more if necessary. In a separate pan fry onion, carrot and celery in 1 tbs. olive oil and add the tomatoes. Keep warm until lentils and rice are done. Don't mix it until the lentils are done otherwise they get tough. 
Season with 1 tsp. balsamic vinegar, paprika powder, 4 crushed seeds of cumin.
I added a pinch of curry. Tasted great to me. Even J.P. was tempted to take a spoon full and he liked it too.
Turkish Lentil Soup
9. Sept. der Tag an dem ich das erste Mal in Kanada zu Besuch war. Unser Aufenthalt von 10 Tagen ging zu Ende und unser Rückflug war für den 13. geplant. Daraus wurde nichts, wir mussten noch 4 Tage länger bleiben. Glücklicherweise hatten wir sehr liebe B&B Wirte die uns den Aufenthalt stundeten. Ich hatte noch meine Zahnbürste im Mund als J.P. mich zum Fernseher rief wo die Morgennachrichten die ersten Bilder von der Tragödie brachten. Mein ersten Gedanken: wer kann mit den USA im Krieg sein? Wie kommen wir jetzt nach Hause? Wenn wir uns auch nicht mit anderen vergleichen können so war es doch ein Erlebnis das ich nie wieder durchmachen möchte. 
Sei das gesagt. Zurück zum Essen.
Heute gab es noch einmal ein Kotlett für den Herrn des Hauses. Dieses Mal vom Grill (hat er selbst gemacht). Dazu kochte ich ihm seine geliebten Kartoffeln und Steckrübenmus. Das Gemüse hatte ich mit den Kartoffeln aufgesetzt und die gekochten Karotten und die Steckrüben dann separat mit etwas Butter gestampft und mit Salz und Muskat gewürzt.
Mir selbst hatte ich einen Türkischen Linseneintopf gemacht. Ich habe mich entschieden mal eine Weile das rote Fleisch zu meiden. Das Rezept habe ich an meine Vorratskammer angepaßt.
1/2 Tasse Linsen (nicht die die man einweichen muß), 1/4 Tasse 20 Min. Reis. Beides zusammen mit 4 Tassen Wasser oder Brühe zum Kochen bringen. Die Flüssigkeit muß eventuell aufgefüllt werden denn Linsen und Reis sind "durstig".
I einer anderen Pfanne, alles keingeschnitten:  eine Zwiebel, 1 Stange Sellerie und 1 Karotte leicht in 1 Eßl. Olivenöl anbraten. Dann 1/2 Dose Tomatenwürfel Mexikanischer Art hinzufügen. (Oder normale Tomaten und Cayennepfeffer)
Warm halten bis die Linsen und der Reis gar sind. Linsen erst hinzufügen wenn sie gar sind sonst werden sie zäh. Mit Paprikapuder und 4 zerstoßenen Korriandersamen würzen. Ich habe dann noch eine winzige Prise Currypulver hinzugefügt. Hat mir gut geschmeckt und auch J.P. mußte sich eine Kostprobe nehmen. Nicht schlecht.
9/11 det skjedde når jeg var for første gang på besøk i Kanada. Vi sat fire dager på hotellet et sted i Alberta før vi kunne reise hjem. Jeg husker at jeg endå hadde tannbørsten i mund når J.P. ropte på meg for at jeg skulle komme å se bildene på nyhetene. Tankene mine var: hvem kan være i krig med USA og, hvorda kommer vi nå hjem ti Norge?  I forhold hva andere menesker har måtte oppleve hadde vi det veldig bra, men det var en opplevelse som jeg aldri ønsker å gå igjennom en gang til.
Når det er sagt kommer jeg tilbake til matlagingen min.
Idag grillet J.P. seg et svinekotelett og jeg laget poteter of kålrotstappe for ham. Grønnsakene kokte jeg ihop med potetene. Når de var kokt moset jeg dem med litt smør, salt og nutmeg. Han war helt i syvende himmel. Nam nam mat.
Siden jeg bestemte meg for å la være å spise rød kjøtt ble det for meg en rett med linser. 
Tyrkisk Linsesuppe. Oppskriften fant jeg på matsider til Aftenposten, men jeg måtte endre det litt slik at det passet mitt "spiskammers".
1/2 kopp av (lett kokende) linser, 1/4 kopp 20 min. ris ble satt opp med 4 kopper kraft. Mens det kokte (ca 20 minutter) måtte jeg fylle på litt vann etterhvert som linsene og risen "spiste opp" kraften. I en annen kjele stekte je en løk, 1 gulrot og 1stilk seleri, alt i biter, med 1 ss oliven olje. Så tilføyet jeg 1/2 boks med tomatbiter (Mexikansk Type, eller vanlige og chilipepper). Når linsene og risen var ferdig kokt blandet jeg alt ihop og kryddret det hele med 1 ts balsamic eddik, paprikapulver og 4 knuste cumin frø. Kvitløken brukte jeg ikke fordi jeg skal i selskap imorgen. Jeg also ga en liten klype med carri attåt. Suppen smakte veldig god og den skal vi helt sikkert få spise igjen. J.P. likte det også (tiltross at han vanligvis avsjkyr linser).
Tips: ikke bland linser med noe annet før de er ferdig kokt ellers blir de seig.

No comments:

Post a Comment

I love getting a comment from you now and then. Be patient, they will appear, I just have to see first if they are OK to publish. No anonymous any more. I am getting too much spam.